zondag 16 maart 2014

Kleurtjes

Om 3D te printen met de Ultimaker heb je plastic filament nodig. Dat is draad wat verkrijgbaar is in vele kleurtjes. Er zijn meerdere soorten plastic: ABS en PLA. ABS is hetzelfde waar Lego ook van gemaakt is. PLA (polylactic acid) is waar ik mee print. Dit wordt van maiszetmeel gemaakt. Doordat PLA op lage temperatuur smelt en traag smelt, is het goed te vormen. Ook krimpt PLA niet na afkoelen waardoor vervorming van het 3d object na afkoeling achterwege blijft.
Verder is de diameter van het filament belangrijk. Ik heb een Ultimaker die werkt met filament van 3mm (2,85 mm om heel precies te zijn) doorsnee. Bij Protospace hoorde ik dat het heel belangrijk is dat het filament overal precies dezelfde doorsnede heeft. Er wordt goedkoop filament verkocht wat minder precies schijnt te zijn, en dan kan je printer vastlopen. Op zich scheelt de prijs wel echt veel, kijk maar eens bij 123inkt.nl, dus ik wil daar ook zeker nog wel een keer mee experimenteren. Maar om te beginnen hebben wij ons dus maar gehouden bij wat duurder filament. Ultimaker zelf verkoopt filament van hoge kwaliteit, met precies de juiste diameeter. Colorfabb was een andere naam die ik hoorde, maar die heten nu Makerpoint geloof ik. Ik heb van hen nog geen filament geprobeerd.
Wij hebben besteld bij Faberdashery. Niet goedkoop, maar wel coole kleurtjes, en glow-in-the-dark! Wat ook sympathiek van Faberdashery is dat je niet meteen een hele spoel filament hoeft te kopen, maar dat je per meter kan bestellen. En voor ons als starters was dit overstaanbaar: Rainbow fun pack, een pakket met van alle kleurtjes wat. En als bonus kregen we ook nog wat doorzichtig roze mee gestuurd! In het begin was het even wennen om de kleur te verwisselen, maar nu printen we er lustig en kleurig op los.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten